zaterdag 10 april 2010

Nephrorps norvegicus

Vandaag was het de dag van de Nephrorps norvegicus, deze uitermate voor consumptie geschikte diertjes doen mijn hart sneller kloppen. Vandaag heb ik een ' berg' van deze geurige schaaldieren verwerkt. Wij en ik zeg wij, wij hebben een soepje gekookt van dit geurige beestje.
Vrienden en collega's dachten mee, gaven hun persoonlijke mening betreft smaak en geur intentie.
Ik wil niet gaan refereren, maar als ik de gemiddelde bisque van Canadese kreeft zou moeten gebruiken als maatstaaf dan prefereer ik de bisque van van de Nephrorps. De smaak is intenser en doet meer denken aan het zilte, zo ook de geur.
De voedingswaarde van dit diertje doet per 100 gram produkt, 378kJ/90 kCal, 1 gr. vet en 19 gr. eiwit.




Vandaag tientallen liters bisque bereidt van deze kleine smaakvolle kreeft, hierdoor wel een kleine temperatuurstijging gehad door de absurde hoeveelheid, het gaat dan anders dan anders. Wat zijn wij koks eigenlijk gewoonte dieren, als er andere productie eenheden aan te pas komen krijg je een 'onderbuik gevoel', zekerheden worden dan onzeker. Het gekke is dat ik ook een bouillabaisegevoel krijg tijdens de bereiding, het liefst draai ik alles door de passivit, maar helaas gaat dit niet. Een grote dampende pan met alleen maar smaak, de smaakmakers eruit halen, doordraaien en teruggeven, helaas moeten de schalen eruit gezeefd worden bij een bisque, om alle smaak uit de schalen te halen heb ik gebruik gemaakt van een boormachine van het merk Metabo, met opzetstuk waardoor er een perfecte verpulvering van schalen plaatsvond. En dit is belangrijk, nieuwe dingen doen, ontdekken, meningen aanhoren en hier conclusies uit trekken.

Op deze manier ontstaan er vernieuwingen waarbij iedere eigen mening, een peiler zal zijn om een fundamentele nieuwe structuur sterker te maken en ik, ik ruik naar Nephrorps zei mijn oudste zoon na thuiskomst, tijd om te douchen en te dromen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten