vrijdag 16 mei 2014

Een plezierige opgave... #Drenthecollege

Vier dagen lang heb ik mogen vertoeven binnen de muren van het Drenthe College in Emmen, vier dagen lang hebben mensen.... vakgenoten hun ding gedaan..... aankomend, dus zelfstandig werkend koks hebben laten zien waar zij voor staat en ik mocht constateren....



Dagen lang heb ik mogen proeven van hun prestaties...hun beleving, hun vormgeving en hun kooktechnieken....en dat is een 'eer'....tientallen gerechten passeerden de revue en sommigen waren goed en sommigen waren minder goed... dat er velen zijn die niet voor hun smaak durven uit te komen is een feit, het 'zoutje' werd vaak vergeten.... daarentegen de peper niet...
Kunnen en willen presteren...is de drive binnen keukens.... die soms heel ver gaat... maar soms ook niet... en wat is die drive eigenlijk.... die is bedrijfsgerelateerd.... en dat is het leuke aan een examen.... niets is gelijk en binnen de praktijk op een externe locatie is alles weer anders... 

Vijf mensen gaan de herkansing in van de dertig kandidaten.... en dat vind ik een positieve score.... Vijfentwintig mensen zijn verworden tot zelfstandigwerkend koks die alle basis bezitten en die u denk ik met een gerust hart kunt aannemen.... waren die die vijf dan slecht... nee, totaal niet maar examinatoren hanteren de opgedragen maatstaven... en een objectieve beoordeling.... en soms gaat het dan niet goed. 

Ik wil het Drenthe college... en hun medewerkers ook nog even complimenteren met hun gastvrijheid, hun energie, hun vertrouwelijkheid, hun omgang met de leerlingen, maar ook met de examinatoren... een kopje koffie, een frisje... een goed belegd broodje... Alles georganiseerd tot in de puntjes... allemaal betrokken mensen.... met maar één doel... ons vak zo aantrekkelijk mogelijk maken en dit ook doen... 'doeners'...met beide benen op de grond...
Een relatief klein 'schooltje', waarbij er oog is voor de leerling en waarbij betrokken docenten weten wat er speelt binnen de gezinnen en de  leerbedrijven.... mijn complimenten.... en blijf in godsnaam klein.....

En daardoor is het slagingspercentage ook niet zo verwonderlijk....dat ligt hoog.. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten