maandag 30 september 2013

Trots zijn op......

Vandaag was ik weer even bij Keurslager Lantinga.... want ik wilde graag 'groene soep' maken en daarvoor heb je 'krabbetjes', verse worst, mooi spek en rookworst nodig.. en toen viel mijn oog op een enorme beker die geplaatst is op de toonbank. Gewonnen door een 'leerling-slager' met een bepaalde worstensoort vertelde de slager mij, 't is mooi als er nog jongelui zijn die een ambacht willen leren, ' want 't wordt steeds moeilijker... om aan de juiste mensen te komen... velen hebben wel hun woordje klaar, maar verstand van 't vak hebben ze niet, ze doen maar wat... maar deze ene.... dus niet, hij had een prijs gewonnen en zijn beker staat te glanzen op de toonbank, 't is bij de slagers eigenlijk niet anders als binnen de horeca.... maar als zo'n 'oude'  vakman dan trots is op die ene 'leerling' die het begrijpt.......  dan begrijpen wij elkaar..



Kreeg spontaan een 'worstje' mee, om te proeven..... en omdat je er trots op bent..... trots op de leerling en het product.... mooi.... ze zijn er nog wel, de aankomende 'mensjes' die een ambacht willen uitdragen.... maar je moet soms even zoeken.. en dan kan het zomaar raak zijn....


ps.. wij ambachtslieden moeten het goede voorbeeld geven, mensen stimuleren en motiveren..


en volgens mij zag ik vandaag, in een oogwenk een leidinggevende, stamppot andijvie eten met een lepel.... stamppot andijvie eet je met mes en vork.... en als je dat niet kunt, dan moet je het leren.... want zo voeden wij onze 'leerlingen' ook op... mooi hè.....en dan zijn we trots.... trots als een pauw...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten