vrijdag 20 september 2013

Snuiven...... om herinneringen te delen over paling

Gisteren mocht ik even aanschuiven bij Jan Nijland na de service.... en kreeg ik een rondleiding binnen zijn bedrijf maar ook daar buiten. En daar buiten mocht ik even 'snuiven' van Jan.... Gewoon je neus het werk laten doen en genieten, genieten van....



Genieten van de binnenkant van een rookton die daar op het terras staat en dus werd ik vrolijk want dan komen bij mij de herinneringen boven van vroeger, toen ik samen met mijn broer ontzettend veel paling heb gerookt. Momenteel bouw ik een buitenkeuken achter ons huisje en daar mag een rookton niet ontbreken, zodra de palingstand weer op niveau is wil met mijn jongens dit 'ritueeltje weer oppakken..... dan gaan we op zoek naar de nazaten van de vissers familie Poepjes uit Echtenerbrug die viste in het Tjeukemeer...... en gaan we het ritueeltje in eren herstellen.... levende paling verwerken tot de meest lekkere gerookte en dit alles natuurlijk onder het genot van een drankje, want dan hebben de jongens die leeftijd wel bereikt...  



Geen moderne rookton met temperatuurklokje, maar één gemaakt door de smid, geen rvs maar gewoon ijzer en dan gaan we weer roken op eikenspaanders en mot, verder hebben we wat pekelwater, oude kranten, plastiek en een stanleymes nodig.... ik kijk er zelf nu al naar uit... en gelukkig ken ik een smid....

Jan bedankt dat ik mijn 'hoofd' even in de rookton mocht steken om even te 'snuiven'...... door het snuiven van gisteren moet ik de 'bouwplannen' van de buitenkeuken toch enigszins aanpassen....  Heerlijk...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten