dinsdag 21 augustus 2012

Kookboeken.... van deze tijd....


Kookboeken.... genoeg te verkrijgen tegenwoordig....niet alleen voor de flut... zoals hier boven.. maar ook nog wel met een verhaal.... een echt persoonlijk verhaal.... want daar zit iedere bezeten vakgenoot op te wachten... maar de kookboeken van tegenwoordig zijn niet meer of minder dan een 'schertsvertoning' van één of andere chef die een sterretje heeft kunnen waarmaken.. totaal niet relevant voor de komende generaties... want als 'zulks' een fundament zou moeten leggen aangaande de toekomst.... dan verandert het klimaat daadwerkelijk... in puur commercieel.... waarbij de meerwaarde nihil is.....
Maar ja, wat blijft er dan nog over om een boekenkast mee aan te vullen..... waar kijkt de jonge toekomstige vakgenoot naar.... naar de 'cover'..... 


Naar de bijgeleverde 'apparatuur'...en beeldmateriaal.... zoals het laatste boek van een beroemd Nederlands chef.... naar de tatoeages....



Naar de 'omvang' zoals ze nu doen in Amerika.... waarbij de kok... (Cock) belangrijk is geworden....en de verkoop opdrijft.... de recepturen zijn niet belangrijk......


Bovenstaande boek .... zou niet passen in mijn bescheiden bibliotheek... vanwege de te commerciële insteek..... kookboeken zijn tegenwoordig tot grote 'neveninkomst' verworden van bekende koks die hiermee een deel van hun inkomsten genereren.... echter vaak zonder ziel.... en betrokkenheid.....


Veel kookboeken bestaan uit een persoonlijk verhaal.... plaatjes en wat recepturen die vaak te moeilijk zijn voor de ... amateurkok..... of ze zijn vaak incompleet... want helaas de beleving tijdens de bereiding is niet te verwoorden.... en dan ineens... plots, schiet de functionaliteit van Aurasma mij door mijn hoofd....

De plaatjes binnen de boeken.... kunnen een eigen verhaal hebben.... zijn ondersteunend en dus vernieuwend... gewoon een kookboek... maar echt van deze tijd.... je leest de teksten.... en de plaatjes..'lees je in met je smartphone'.... allemaal persoonlijk videomateriaal.... wat ineens tot leven komt als je de camera van de phone richt op het plaatje...... 

Puur commercieel.... denk van niet.... of je moet 'acteurs' en of 'actrices' inhuren om de boodschap over te brengen.... en helaas kan dat niet binnen de kookwereld.... want een 'look a likes' is vaak moeilijk te vinden en vraagt om tipgeld..... ;-))
Mocht je nog aandelen hebben in facebook.... dan zijn deze waarschijnlijk gehalveerd.... zet ze dan nu over op aurasma... wat dat geeft perspectief...... als we weer gaan lezen....

1 opmerking:

  1. :-) leuk om te lezen dat je techniek inzet om je doel te bereiken. (Aurasma = Autonomy = HP)

    BeantwoordenVerwijderen