vrijdag 25 mei 2012

Onderwijzen is opvoeden...opvoeden is onderwijzen


Omdat goed onderwijs moet.... lees je vaak.... maar wat is goed onderwijs tegenwoordig... wat is onderwijs eigenlijk.... kijk maar eens naar de definitie....eigenlijk is het onderwijzen niets meer of minder, dan het overbrengen van vakgerichte kennis.... door docenten met kennis....


Zijn er nog docenten.... bestaan zij nog.... ja... zij bestaan nog, maar leven een niet plezant leven.... want kennis vergaren doe je in de loop der jaren... je doet kennis op, destilleert en ventileert.... deze 'aanname' van kennis is niet te vergelijken met de kennis van tegenwoordig...... de 'digitaal opgedane kennis'..... waar velen op 'varen'.......  want ja tegenwoordig moeten 'leerlingen' alles zelf maar uitzoeken...... wordt er vaak gezegd.... en dat blijkt waar te zijn...... 'Google' het maar even... en dat is waar alles om draait... we zijn gaan geloven... dat komende generaties..... even moeten kunnen 'Googlen' .... om hun kennis te verbreden.... maar zo doe je geen kennis op.... het enige wat je hier van leert.. is hoe je effectief moet zoeken binnen een wirwar van zoekmachines....



Ik weet zeker dat er ouders zijn van kinderen die 'Googelen'.... 'hoe voed ik mijn kinderen op' en dan vraag ik mij af wat een jonge docent van een opleidingscentra dan Googelt... 'hoe ga ik om met leerlingen die geen opvoeding hebben gehad'..... en dan is de cirkel compleet... en wees wel, de cirkel is compleet.... 


Ik denk dat de digitale een ondersteunende wereld moet blijven....echte kennis wordt verstrekt door docenten met ervaring op 'specifieke gebieden' en het digitale houd je erbij als ondersteuning.......... we kunnen jonge mensen 'niet' opschepen met zelfstudie en ander onderricht..... maar het gebeurd wel..... opleidingsfabrieken hebben we gecreëerd.... zonder controlesystemen...... en dan worden de aardappels wel eens te gaar....  geserveerd... gek hè.... maar ja, als je alleen de aardappel kent via Internet.....  dan is het logisch....... We hebben een hoop 'gekte' over ons zelf afgeroepen...... tijd om te relativeren... te destilleren en dan toch maar te ventileren..en dan moet je oppassen...liberaal..maar te conservatief.. ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten