woensdag 30 mei 2012

Is een aangelegde tuin .... als een bedrijf...

Zo'n zestien jaar geleden kochten wij een woninkje uit 1920 in Wolvega enkel en alleen om de grond....want op deze duizend vierkante meter kon ik mijn 'lusten' botvieren, kruidentuinen, Engelse tuinen en Franse tuinen moesten er komen..... Ik weet nog dat ik mij heb verdiept in groeiprocessen van planten en hun andere wetenswaardigheden.... enfin.. de tuin uitgetekend en dan aan de slag..... waarbij ik in mijn achterhoofd had dat de echte contouren..... zo'n tien jaar in beslag zouden nemen..... Toch heb ik mij hierop verkeken... de meeste planten bereikten hun hoogten pas na zestien jaar.... en toen ben ik pas gaan reorganiseren... vorig jaar was desastreus.... toen heb ik alles meer dan gehalveerd.... om controle te verkrijgen.... en dat was een 'ramp' aangaande de visuele aanschouwing van de tuin..... Ik zelf hield hier een onaangenaam gevoel aan over.... de tientallen meters beuk, liguster en buxus heb ik geknot naar een niveau wat zij eigenlijk niet verdienen.....





Vandaag ben ik opnieuw de tuin onder ogen gekomen, met alweer een reorganisatie-apparaat, 'de heggenschaar', wel iets subtieler dan de 'motorzaag' van vorig jaar.... maar toch..
De tuin heeft zich bijzonder goed hersteld.... de hagen die de contouren vormen hebben het overleefd en herstellen zich goed, de struiken die met de grond gelijk gemaakt zijn bloeien  straks vrolijk verder op het 'jonge hout'....wat is bevordert door de snoei.... Soms als je een plaatje voor ogen hebt aangaande een tuin, gaan hier vele jaren overheen om alles te laten gedijen....om de juiste vorm te verkrijgen en 'dan' ineens moet je echt gaan reorganiseren.... om alles onder controle te krijgen en te verfrissen... te polijsten... net als binnen bedrijven... denk ik... net als binnen opleidingsinstituten..... zo gaat het met alles waarschijnlijk... als je een structureel plan hebt aangaande..... de komende jaren.... maar wel doordacht....     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten