donderdag 10 april 2014

La cuisine transparente.....

Is de mens, kok weg te cijferen uit een horeca keuken.... en gaat er dan nog gekookt worden. Ik denk van niet, hoe ik mijzelf ook 'wegcijfer'... de dingen gaan dan toch anders. Een keuken van wat voor niveau dan ook, zal altijd een basis moeten hebben. De transparante keuken, waarbij een flexibele personele invulling de rode draad is.... moet altijd een basis hebben.. een ziel hebben... ik vraag mij af of deze keukens te realiseren zijn.... maar stel dat... dan zou het een verademing zijn voor seizoen gebonden bedrijven... 


Kan ik iedereen laten koken binnen mijn keuken.... ik denk van niet want niet iedereen weet van mijn smaken... moet ik mijn smaken dan aanleren aan derden.... waarschijnlijk ook niet... want dat is een persoonlijk iets. Moet ik alles op receptuur zetten om binnen onze bedrijven eenheid te creëren...ook niet want een recept is gebakken lucht. De grote ketens weten van deze problematiek... en hebben alles gecontroleerd gemaakt... maar dat zou ik nimmer willen binnen een keuken. 

Bedrijven moeten uniek blijven... maar meerdere bedrijven' onder dezelfde noemer moeten transparant kunnen zijn.... en daar zijn wij nu mee begonnen.... maar we zijn er nog lang niet... nu het drukker wordt....kunnen we alles tastbaar maken. We kunnen alles controleerbaar en meetbaar maken aangaande groepsgebeuren binnen een bedrijf... waarbij de bestelhoeveelheden nog niet geheel controleerbaar zijn en tevens nog niet uit te leggen zijn....

Binnen de transparante keuken moeten mensen, jonge koks, keukenhulpjes zich thuis voelen..bestaat de transparante keuken al... ja deze bestaat al tientallen jaren....maar we hebben allemaal afgedaan aan dit concept.... kijk eens naar Mc Donalds... naar een Valk.

La cuisine transparant wil 'koken' maar moet wel realistisch zijn....en dan is het kostenplaatje... van de personele invulling....één van de belangrijkste factoren.....maar je kunt niet zonder

Dit is en wordt een uitdaging, een keuken maken die kan draaien met 'handjes' maar altijd met een chef en een souschef....... 'la cuisine transparante' de keuken van de toekomst......;-))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten