maandag 9 december 2013

We hoeven niet meer na te denken..

De apparatuur van tegenwoordig vraagt veel van ons... veel energie en het mag waarschijnlijk allemaal iets kosten.  Binnen een keuken wordt er gedraaid met apparatuur die eigenlijk onmisbaar is geworden...

Zo heeft iedere 'onnozelaar', incluis mezelf wel een respectabel oventje staan, een oventje wat het keukenbestaan iets meer 'pleasure' geeft... je kunt niet meer zonder.... echter een oventje hoeft voor mij maar een paar dingen  te doen... je moet kunnen bakken en afgaren met wat stoom... niet zo spannend allemaal.... maar o wee.... een paar weken geleden werd ik op mijn vingers getikt.... de hypermoderne oven wilde ontkalkt worden... eerst in 'informerende zin' en later bleek, in gebiedende zin... en dan moet je wel bellen om de ontkalking te doen.... en dat begint nu weer..... de oven wil gereinigd worden.... maar onderbreekt de reiniging...en dan komt het servicenummer in beeld.... 
Weet je wat ik denk....de ovens werden beter en beter... dus was er minder onderhoud nodig, de ovens gingen langer mee en het probleem van de blaasmotoren werd opgelost. Dus worden er ovens geplaatst die zelf vragen om het aantal 'schoonmaaktabletten', die vragen om een ontkalkingsbeurt, die vragen om een ondersteuning wat betreft de reiniging.... 
Maar ik wil  geen oven die meedenkt.... ik wil gewoon een oventje.... wat soms een beetje stoom geeft.... maar ik wordt bang, ik moet de juiste schoonmaaktabletten afnemen en o wee als je de 'voorgeprogrammeerde ontkalkingen en reinigingen' niet serieus neemt..... 

Ik respecteer de fabrikant.... maar houdt eens op met deze onzin.... het ontkalken was niet echt nodig.....maar de machine is zo geprogrammeerd.... wil je echt mee gaan, haal alle toeters en bellen er vanaf.... en laat de oven 'spreken'.... het liefst met een Vlaams accent.....  maar dan over de bereidingen en niet over het 'opgelegde onderhoud'.... een meedenkende oven....... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten