vrijdag 2 maart 2012

Tipje van de sluier 2 #VdVW

Binnen dit 'tipje van de sluier' wil ik eens de andere structuur belichten die er heerst aangaande werkmethodieken binnen ons bedrijf ten aanzien van de 'horeca' die ik gewend was.....


Binnen de reguliere horeca heerst..... misschien enigszins minder als vroeger de zwart-wit verhouding binnen bedrijven..... de keukens maken vaak de dienst uit... Het zijn de chefs die als belangrijkste schakel binnen een bedrijf fungeren..... bij een van der Valk is die visie... anders..

Er heerst totaal geen 'dambord cultuur'..de chef is belangrijk, maar niet de belangrijkste schakel,  de belangrijkste schakel bestaat hier uit meerdere mensen.... die ook hun oordeel over smaken geven... dus geen zwart-wit..............maar gewoon 'grijs' en hoe meer ik hier over nadenk... hoe interessanter ik dit ga vinden.... mensen vanuit de keuken die discussiëren met mensen van voor de schermen over smaken... smaaktonaties en vormgeving.... op het bord.... want wat wil de gast en hoe reageert de gast op... het geserveerde..... 
  

Dit alles wordt besproken onder het gezamenlijk diner van 'de chefs'..... lees wel, chefs van de bediening en keuken.... dus geen vergaderstructuur.... nee, gewoon overleggen tijdens het dagelijkse diner.... Ego's kennen ze hier niet.... nee, gewoon gezamenlijk er voor proberen te zorgen dat het hotel, de zalen en het restaurant elke dag opnieuw goed 'gevuld' worden..... 


Ooit zei een hoofdinspecteur van een toonaangevend beoordelend horecamagazine dat er teveel gekookt werd met 'zoet tonen' in de sauzen van de hoofdgerechten..... toen al, dacht ik waar heb je het over.... dat maken we zelf wel uit..... en nu steeds meer.... heb ik mijn bedenkingen.... aangaande zulke informatie.... wij weten dat de 'gasten' binnen de horeca in het Noorden des lands houden van 'zoet tonen'...dus hier moet je op inspelen.... en binnen mijn optiek moet en mag je nooit de weg volgen van een inspecteur van een magazine wat beoordelingen doet..... wat willen we we nu echt... een vol restaurant...of een notering... Gelukkig hoeven wij niet een notering.... binnen welke gids dan ook.... wij kunnen zonder..... en dat komt door de 'grijze' samenwerking.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten