zondag 5 januari 2014

#ik #ik en de rest.... ;-)

Luisteren naar anderen is vaak moeilijk... want we nemen er niet echt de tijd voor, wij zijn druk 'bezig' en belangrijk. Valt het u ook wel eens op hoeveel mensen er constant spreken in de 'ik-vorm', terwijl ze bedoelen de 'wij-vorm', ik kan me daar soms mateloos aan irriteren... 

Helemaal binnen de horeca, want ik kan namelijk wel wat bedenken, maar dat kan 'ik' nimmer zelf uitvoeren.  De horeca bestaat zoals ieder bedrijf uit radertjes, afdelingen die constant met elkaar communiceren om een product ter tafel te krijgen, hoe eenvoudig, hoe ingewikkeld is niet zo spannend.... de afdelingen moeten elkaar blindelings kunnen vertrouwen, kunnen communiceren en kunnen samenwerken.... en dan ontstaat er een geoliede machine....



En die geoliede machine heeft een benaming.... een 'team'... en een team kan een constante kwaliteit leveren als een bedrijf daar behoefte aan heeft, maar dat weten we allemaal, de factor constant is de basis binnen eigenlijk elk bedrijf.... dus ook binnen de horeca....
Natuurlijk is de 'ik-factor' belangrijk, om uniek te zijn... maar de 'ik-factor' moet gecontroleerd... want 'ik' kan wel iets verzinnen, maar klopt het ook. Ik kan de meest spannende gerechten verzinnen, maar wie zoekt hier de wijnen bij en wie brengt het ter tafel, wie controleert en corrigeert mij.....
Iemand binnen de sales afdeling kan van alles verzinnen, maar wie controleert deze persoon.... iets verzinnen is niet zo moeilijk... maar de communicatie naar de afdelingen... en hun standpunten aanhoren is vaak moeilijker.... want dat kost tijd....

En wie ben ik.... gewoon een radertje binnen het 'geheel'.... waarbij het 'geheel' een team behoort te zijn.... eigenlijk heel eenvoudig als je aan zelfreflectie doet.... ;-) ....ik ben niet belangrijk maar wel verantwoordelijk....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten