donderdag 12 mei 2016

Praktijkexamens...

Vier dagen lang was ik te gast bij het Drenthe College in Meppel, om te beoordelen bij de praktijk-examens voor zelfstandig-werkend koks. Ik kreeg hier 'uitslag' van, negen aankomend vakmensen moeten ter her-examen en dat maakt mij bedroeft, dat raakt mij..


De aankomende collega's doen hun laatste examen en dan begint de echte werkelijkheid, niet meer naar school, maar dan mede dragend binnen het bedrijfsleven, een nieuwe inschaling en mede bepalend. Echter negen jonge mensen gaan ter her-examen en dat kan ik niet geloven, al vijf weken weet een ieder wat er van je verwacht wordt en dan toch lukt het niet.

Waar kan dit in godsnaam aan liggen, aan de opleiding, denk van niet want ik ken de docenten van het college. Aan de leerling-koks zelf, dat zou kunnen, want ik ken deze mensen niet. Aan de leerbedrijven, aan de leermeesters, zou kunnen want ik ken deze niet.

Toch en ik ben zelf ook niet heilig ben ik ervan overtuigd dat diverse bedrijven en dus ook leermeesters hun leerlingen niet begeleiden. Onbegrijpelijk, want het zou verdomme mijn eer te na zijn als ik er niet alles aan had gedaan om 'mijn leerling te laten slagen', want hij of zij werkt binnen mijn bedrijf.

Weet u wat ik denk, ik heb het gevoel dat de horeca nog leeft binnen het verleden, bij vele 'leerbedrijven', staat de leerling nimmer achter de kachel, de leerling staat alleen en enkel aan de koude kant, de leerling doet nimmer de bestellingen, de leerling is een goedkope collega die soms de randjes van de borden mag oppoetsen.

De horeca staat nu te roepen en te janken dat er geen koks meer zijn, raar hè, vreemd of niet.... maar denk eens na mensen, de leerlingen moeten straks dragend zijn en dat leren ze niet door enkel aan de koude kant te staan en nimmer betrokken worden aangaande bestellingen etc.

Er lopen genoeg koks rond, maar zijn er wel genoeg leerbedrijven en leermeesters... dat is de vraag ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten