vrijdag 16 oktober 2015

Ze zijn er nog wel...

Vandaag een explosief aantal 'gasten' op het blog, maar waarom.... omdat er inderdaad volgens sommigen geen koks meer te verkrijgen zijn voor de bedrijven...

Elke keuken heeft binnen mijn optiek een chef.... een iemand nodig die zijn of haar stempel zet op hetgeen er geserveerd wordt.... en dat kan vanaf de eenvoudige keuken tot de meest ingewikkelde... al vraag ik mij wel eens af wat ingewikkeld is.....

Een kok is een kok en een chef een chef.... koks zijn er in grote getale.... kijk maar eens rond binnen uw 'buurtje'.... en tussen die 'koks '' die je dan tegenkomt kan de chef zitten die u graag wilt.

Misschien moeten we de basis wel vergeten aangaande opleidingen.. zoals we binnen de praktijk al deden.... maar wat wordt dan straks de basis....
'k denk dat binnen opleidingen van koks... er een basis moet zijn, alles vers en zonder convenience... kunnen koken zonder 'hulpstoffen' ....
Binnen bedrijven maakt het dan niet uit hoe er gewerkt wordt en hoe dit uitgedragen wordt...

Wel weet ik, dat de afgelopen jaren zeer interessant waren... daar waar ik normaliter een team van koks om heen had.... heb ik nu 'handjes' maar wel gemotiveerden....  

Ik ben afgestapt van mijn 'principe' dat ik enkel kan werken met koks... vroeger had je patissiers nodig om taarten te maken, tegenwoordig wonen ze soms toevallig om de hoek, we moeten af van... hetgeen wij soms denken aangaande perfectie en opleidingen..
Vroeger mocht alleen ik de bereiden doen, wilde ik dat de bediening... 'ontduimd ter rand' kon serveren.... maar dat was toen... 
' k zou nu een kloten leven leiden als ik het perfectionisme van toen zou toepassen binnen het heden...

Mijn 'rechterhand', misschien uw rechter hand, moet kunnen koken vanuit de basis.... een balans hebben binnen zijn of haar leven, oog hebben voor het bedrijf, oog hebben voor collega's,  maar vooral kunnen motiveren, enthousiasmeren  en inspireren... en het belangrijkste.... willen weten wat kwaliteiten kosten en of deze door te voeren zijn binnen een bedrijfsstructuur zoals de horeca....

Gasten zoeken warmte... lekker eten... een genegen ambiance en daar werken we momenteel aan mee binnen Paasloo.... 
koken aangaande een doelgroep is gecontroleerd.... maar vakantieparken kennen geen doelgroepen... en dat houdt het voor mij interessant....  zo ook voor mijn 'koks', coquilles, schnitzels, friet, dikke schollen, mooie tongen (tot januari) maar we gaan er wel voor.

Er zijn 'koks' genoeg.... alleen even zoeken naar de goede chef die bij u past.... 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten