woensdag 25 maart 2015

Wetten handhaven... of een eigen leven gaan leiden...

 Miltvuurbacterie in vlees voor consumentengebruik wordt stilgehouden door de nvwa hoorde ik via het journaal en dat bevreemd mij totaal niet, omdat deze instantie ook binnen de horeca haar eigen 'flexibele' regels is gaan naleven.



Ik kan best begrijpen dat er wetten en protocol nodig zijn om gestructureerd met voedingsstoffen om te gaan, maar mijn geloofwaardigheid betreft de nvwa staat al zo'n twintig jaar op een 'laag pitje'....  aangaande de horeca.... toen dit ooit werd geïntroduceerd werd de horeca wakker geschut, maar de jaren daar na is gebleken dat alles een wassen neus was. Bedrijven en chefs werden ineens beladen met een controlesysteem aangaande voedsel wat totaal niet te controleren bleek door controlerende instantie.  


Het haccp kende daarna diverse updates en controleurs controleerden binnen verschillende regio's met verschillende maatstaven... het werd een jungle.... het ene horecabedrijf moest alle controlelijsten bijhouden en het andere de helft daarvan....



De nvwa stelt denk ik haar eigen wetten... aangaande toelaatbaarheid en is haar eigen leven gaan leiden zonder controle van wie dan ook. Ook binnen de horeca is er geen éénduidig beleid, alles hangt af van de 'controlerende handhavers' en dat vind ik verdacht. Soms worden wetshandhavers gesommeerd om meer boetes uit te schrijven, maar hoe zal dit gaan binnen de nvwa.... per regio en daar kunnen horecabedrijven de dupe van worden.

Ik ben voor regels en wetten.... maar dan moeten ze nationaal gelden, ze moeten duidelijk en helder zijn en gelden voor ieder bedrijf wat zich bezig houdt binnen bepaald gebied.

Maar helaas.... het haccp is een wassen neus binnen de horeca.... maar daar krijg je geen miltvuur van..... dat kun je alleen krijgen via de supermarkten die vlees verkopen..... waarin het geconstateerd is... maar verzwegen wordt door de nvwa... zeer bedenkelijk...


Of wordt dit straks een schildje wat naast al die anderen komt te hangen.... 'k heb alvast een aandeel genomen aangaande deze gedomineerde tekst... slaap rustig verder mensen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten