dinsdag 3 april 2012

Is er wel promotie voor de horeca op een vmbo...

Vandaag weer even op de schoolbank gezeten, want onze oudste zoon moet zijn eerste keuzes maken aangaande de toekomst. Dan ben je veertien jaar... en dan moet je kiezen aangaande vakkenpakket voor hetgeen je 'misschien' wil worden binnen de toekomst......


Dit soort keuzes maken is moeilijk op die leeftijd.... dus wordt er aangeraden om alles zo breed mogelijk te houden... ook aangaande het vervolg.. misschien.... havo en vwo....



Zou het niet eens tijd worden om de horeca wat meer te promoten binnen de vmbo's en jongeren binnen deze leeftijdscategorieën al eens wat meer te 'prikkelen' voor de horeca. We weten inmiddels wel dat er een grote 'uitstroom' is binnen het mbo niveau aangaande de horeca maar heeft dit enkel en alleen maar te maken met 'werkdruk', werktijden en het werken op feestdagen. 


Tijden zijn verandert, de horeca is verandert...  de horeca is niet meer het 'afvalputje' voor hun die nergens anders voor deugden.... de schreeuwende chefs zijn verworden tot 'no done', de bedrijven die hun mensen 'ellenlange' diensten lieten draaien zijn...(+)  de horeca is een heel mooie bedrijfstak verworden... alleen waar is de propaganda binnen een vmbo.... Een hamburgertje maken binnen de sector 'zorg en welzijn' is naar mijn inzien niet de meest inspirerende en motiverende vorm van 'prikkelen.... Je zou de horeca 'stoer', 'vet' en ''gaaf' moeten maken binnen een vmbo..... op een eerlijke transparante manier.... 


De meest inspirerende bron die een 'prikkel' kan veroorzaken is het zelf maken van ' gerechten' en of de basis hiervan.. en laten we ook niet vergeten dat het oude verhaaltje van de prikkel, ''ik zat vroeger vaak op het aanrecht thuis mee te kijken wat mijn moeder maakte' tot geschiedenis kan worden gebombardeerd... de 'prikkel' moet komen te liggen bij een vmbo......gestimuleerd en in samenwerking met het bedrijfsleven.... 


Horeca is één der meest creatieve takken van sport die je kunt bedrijven... alleen de commerciële kant moet de boventoon gaan voeren... en de 'drukmomenten' moeten flexibel ingevuld kunnen gaan worden.... lunch, diner en banqueting moeten separaat ingevuld kunnen worden..... door flexibele medewerkers..... en dat kan een 'uitdaging' zijn binnen het bedrijfsleven .... niet ingevuld door individu...... maar door het bedrijf....waarbij een medewerker onderdeel wordt binnen een uitgestippeld proces...... keuzes maken... blijft moeilijk.... maar keuzes zijn te beïnvloeden..... mijn oudste zoon kiest voor ict.... al kookt Jolanda vers... hij heeft nog nooit op het aanrecht gezeten.... koken interesseert hem niet..... heb vandaag daarom het boek 'de biografie van Steve Jobs' gekocht ... verschrikkelijk interessant.... en benieuwd wat de jongste straks wil.... die zit namelijk wel vaak op het aanrecht te kijken wat er gekookt wordt..... en zo gaat dat.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten